Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

"...ό,τι θέλεις δίδαξε, δεν μένει σχεδόν τίποτα! "

4

Διάβασα χθες (23 Ιουλίου) το άρθρο του βουλευτή Πρόδρομου Προδρόμου στο Sigmalive, με τίτλο "Κι άμα διδάξουν την Ομοσπονδία, τι θα γίνει;" Ο βουλευτής, στο συγκεκριμένο άρθρο, δεν καταπιάνεται με το κατά πόσο πρέπει ή όχι να εισαχθεί μάθημα σχετικό με την Ομοσπονδία στα σχολεία μας. Αφορμάται, όμως, από τη συζήτηση γύρω από το θέμα αυτό, για να παραθέσει τις απόψεις του σχετικά με τα μαθησιακά αποτελέσματα των Κυπρίων μαθητών σήμερα. Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα αυτά, τόσο σε διεθνείς διαγωνισμούς όσο και στις παγκύπριες εξετάσεις, υποστηρίζει με πολλή δόση απαισιοδοξίας, ίσως και απαξίωσης, ότι "ό,τι διδάσκουμε τη σήμερον ημέρα στα σχολεία είναι περίπου αέρας κοπανιστός" και ότι "οι νέοι είναι αδιάβροχοι στη γνώση που τους προσφέρεται". Κάνοντας δε αναφορά στο γλωσικό αναλφαβητισμό που διακρίνει τη σημερινή νεολαία, ακόμα και πολλούς από όσους αποφοιτούν από δημόσια πανεπιστήμια, καταλήγει στην εξής θέση: "Να διδάξουν, βεβαίως, στα σχολεία τι εστίν Ομοσπονδία. Αν προηγουμένως καταφέρουν να διδάξουν τι σημαίνει και πόθεν έρχεται αυτό το εστίν..."

Βρήκα ενδιαφέρον το άρθρο, αφού καταπιάνεται με ένα θέμα που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα αυτό τον καιρό: τα μαθησιακά αποτελέσματα και τους παράγοντες που συμβάλλουν στη βελτίωσή τους. Παρόλα αυτά, και παρά την απογοήτευση που κι εγώ βιώνω πολλές φορές ως εκπαιδευτικός, δεν μπορώ να δεχτώ την άποψη του συγγραφέα ότι για τις κακές μαθησιακές επιδόσεις ευθύνονται αποκλειστικά οι σημερινοί νέοι που ... είναι αδιάβροχοι στη γνώση που τους προσφέρεται. Θεωρώ ότι το επίπεδο των μαθησιακών αποτελεσμάτων είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, και ότι πολλά εξαρτώνται από την ποιότητα της παρεχόμενης από το σχολείο εκπαίδευσης. Αναπόφευκτα, πιστεύω ότι το αναλυτικό πρόγραμμα, η εκπαιδευτική πολιτική του κράτους, η σημασία που δίνεται από τον διευθυντή κάθε σχολείου στη διδασκαλία και τη μάθηση, καθώς επίσης και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες διαμόρφωσης των αποτελεσμάτων των μαθητών. Μπορεί δε να έχουμε ήδη ξεκινήσει την εφαρμογή των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, προσωπικά, όμως, για διάφορους λόγους που σχετίζονται με τα πιο πάνω, δεν βλέπω αλλαγή στις επιδόσεις των μαθητών μας, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα...

Ποια είναι η δική σας άποψη για το θέμα; Ποιοι είναι, πιστεύετε, οι παράγοντες εκείνοι που μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των Κυπρίων μαθητών και πού οφείλεται η σημερινή αποτυχία; Περιμένω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα σχόλιά σας!



4 σχόλια :

  1. Προσωπικά διαβάζοντας χθες διάφορα άρθρα για το φλέγον ζήτημα για το αν θα διδαχθεί ή όχι η ομοσπονδία στα σχολεία μας, όχι μόνο προβληματίστηκα αλλά και απογοητεύτηκα για μια ακόμη φορά με την προχειρότητα που αντιμετωπίζεται ο τομέας της εκπαίδευσης που θα έπρεπε να ήταν το πρώτο μέλημα και τα Άγια των Αγίων μιας σωστής και καλά δομημένης και υγειούς κοινωνίας. Επίσης θύμωσα και με τις απόψεις που εκφράστηκαν για τους ‘αδιάβροχους νέους μας‘. Οι νέοι μας είναι το‘προϊόν‘ μας, το αποτέλεμα της αδιαφορίας μας, της λανθασμένης σειροθέτησης των προτεραιοτήτων μας , των χαμένων αξιών μας, της έλλειψης γενναιότητας ανάληψης ευθυνών... Συμφωνώ μαζί σου αγαπητέ Twinkler ότι η αποτυχία των μαθητών μας είναι συνάρτηση πολλών μεταβλητών. Μέσα σε όλα αυτά που αναφέρεις είναι και το θέμα της αξιολόγησης (μαθητή, εκπαιδευτικού, σχολικής μονάδας)...μείζον θέμα και δύσκολο. Δε μου αρέσουν οι γενικεύσεις αλλά αφού ως κοινωνία μας αρέσει να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, ή να τα ‘χώνουμεν κάτω που το χαλίν‘ ή ‘πάντα φταίν μας οι άλλοι‘, θεωρώ πως έχουμε πολύ δρόμο ‘ να κόψουμε‘.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η αποτυχία των μαθητών μας θα συνεχίζεται όσο εμείς "τα χώνουμε κάτω από το χαλί", θεωρούμε οποιανδήποτε υπόδειξη ως προσπάθεια κακόβουλης επέμβασης στα του οίκου μας, ιεραρχούμε λανθασμένα τις προτεραιότητες του σχολείου, ασχολούμαστε επιφανειακά με την έρευνα, με τον φόβο ότι αν εμβαθύνουμε "θα ανοίξουμε τους ασκούς του Αιόλου", και ερμηνεύουμε τα οποιαδήποτε αποτελέσματα φορώντας παρωπίδες. Συμφωνώ μαζί σου για το θέμα της αξιολόγησης. Η απουσία της σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας σε αυτό τον τόπο, μας οδήγησε σε όλα αυτά που βιώνουμε τον τελευταίο καιρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωραίες οι φιλολογικές περικοκλάδες... αλλά όταν με τέτοιες ντύνουμε την ανοησία μας και τη σερβίρουμε σαν γνώση τότε το αδιάφορο γίνεται επικίνδυνο. Αν ο κ. Προδρόμου έχει τέτοιες γνώσεις που πιστεύει ότι μπορεί να αναφέρεται στους νέους ως γνωστικά και γνωσιακά αδιάβροχους προσωπικά πάω πάσο. Καλό είναι να θυμάται πως και εκείνος έχει παιδιά.

    Αντί να σταματήσουμε να κουβαλάμε ευφάνταστα συστήματα χωρίς να φροντίζουμε προηγουμένως για τις απαραίτητες υποδομές, αντί να σταματήσουμε να ξοδεύουμε χρήματα ανόητα και μετά να τα φορτώνουμε στις δαπάνες της κατακαημένης παιδείας, μεμφόμαστε τη νέα γενιά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. zVyk, αν σκέψεις του τύπου "Εσπάσαν με! Ό,τι καν να τους πω δεν κολλά! Μόνον αν τους φυτέψω στο μυαλό τους κάποια πράγματα θα τα θυμούνται!" περνούν κάποτε και από το μυαλό εμάς που είμαστε εκπαιδευτικοί, τότε δεν θεωρώ "ανοησία" να περνούν παρόμοιες σκέψεις και στο μυαλό κάποιων που δεν βρίσκονται στον χώρο της Εκπαίδευσης. Και για να σου πω την αλήθεια, υπάρχει μερίδιο ευθύνης και στους μαθητές μας. Το μικρότερο, βέβαια, μερίδιο ευθύνης, αλλά οπωσδήποτε υπάρχει. Η τεμπελιά και η αδιαφορία, από κάποια ηλικία και μετά, είναι κάτι για το οποίο ευθύνονται αποκλειστικά αυτοί. Παρόλα αυτά, όταν εξετάζουμε ένα θέμα τόσο πολυδιάστατο, όπως τα μαθησιακά αποτελέσματα, πρέπει να υπολογίζουμε ΟΛΟΥΣ τους παράγοντες που έχουν επίδραση. Διαφορετικά, το αποτέλεσμα της έρευνας ή του ... πορίσματός μας, είναι πέρα για πέρα λανθασμένο. Ο αρθρογράφος έγραψε το άρθρο πιο πάνω, παραθέτοντας τις απόψεις του. Γιατί δεν το κάνουμε όλοι; Και σε τελική ανάλυση γιατί δεν απαιτούμε εμείς οι εκπαιδευτικοί μια ενδελεχή εξέταση του θέματος, αντί να αρκούμαστε απλά σε ... φιλολογικές περικοκλάδες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή