Πέμπτη 18 Αυγούστου 2016

Ο κύβος του Rubik και ο ... αριθμός του Θεού!

0



Ο κύβος του Rubik, ή αλλιώς Μαγικός Κύβος, είναι ένα παιγνίδι-πάζλ, που επινοήθηκε το 1974 από τον Ούγγρο γλύπτη και καθηγητή αρχιτεκτονικής Erno Rubik.

Αποτελεί, χωρίς αμφιβολία, μια εθιστική ψυχαγωγική ενασχόληση, και ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι παραμένει μέχρι σήμερα το εμπορικότερο παιγνίδι στον κόσμο, με πάνω από 400 000 000 πωλήσεις!

Σε ένα κλασικό κύβο του Rubik, κάθε μία από τις έξι έδρες καλύπτεται από εννιά αυτοκόλλητα, με έξι χρώματα. Ένας μηχανισμός περιστροφής επιτρέπει σε κάθε έδρα να περιστρέφεται ανεξάρτητα από τις άλλες, με αποτέλεσμα να συγχέονται τα χρώματα. Για να λυθεί το παζλ, πρέπει κάθε έδρα του κύβου να αποτελείται αποκλειστικά από αυτοκόλλητα του ίδιου χρώματος.


Υπάρχουν 43 252 003 274 489 856 000 (αλήθεια, πώς διαβάζεται ο αριθμός αυτός;;; ) διαφορετικές διατάξεις του κύβου! Πόσες κινήσεις, όμως, απαιτούνται κάθε φορά για την επίλυση του;


Το 2010 μαθηματικοί και προγραμματιστές, με χρήση υπερυπολογιστών, απέδειξαν ότι για καθεμία από τις διατάξεις του κύβου απαιτούνται το πολύ 20 κινήσεις για να λυθεί! Σε μια επίδειξη χιούμορ ονόμασαν αυτόν τον αριθμό αριθμό του Θεού, καθώς ... μόνον ο Παντοδύναμος μπορεί να εντοπίσει και να εφαρμόσει το μέγιστο των 20 κινήσεων, για να επαναφέρει τον κύβο στην αρχική του κατάσταση!

Η πρώτη εκτίμηση για τον μαγικό αριθμό του Θεού δημοσιεύτηκε το 1981 από τον μαθηματικό Θίσλουεϊτ, και ήταν 52 κινήσεις. Μια μεταγενέστερη εκτίμηση, που έριχνε τον αριθμό στις 18 κινήσεις, καταρρίφθηκε το 1995, όταν βρέθηκε μια διάταξη του κύβου που απαιτούσε 20.

''Είχαμε τη μυστική ελπίδα στις δοκιμές μας ότι θα υπήρχε μία διάταξη που απαιτεί 21 κινήσεις'', σχολίασε ο Δρ Ντέιβιντσον, καθηγητής Μαθηματικών στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Κεντ και επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που εξετάζει το πρόβλημα του κύβου. ''Γνωρίζουμε, όμως, πλέον με βεβαιότητα ότι ο μαγικός αριθμός είναι το 20'', συμπλήρωσε σε δηλώσεις του στο BBC.

Δεδομένου ότι ένας ισχυρός ηλεκτρονικός υπολογιστής θα χρειαζόταν 35 χρόνια για να εξετάσει όλους τους πιθανούς συνδυασμούς και λύσεις, η ομάδα του Ντέιβιντσον δέχθηκε τη βοήθεια που προσέφερε η Google. Τα συστήματα του διαδικτυακού γίγαντα χρειάστηκαν μόλις μερικές εβδομάδες για να λύσουν όλες τις πιθανές διατάξεις! Με απλά Μαθηματικά!

Εσείς πόσες κινήσεις χρειάζεστε για να λύσετε τον κύβο του Rubik; 




Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου