Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Αποτελέσματα Κύπρου σε TIMSS και PISA

4



Πολλοί φίλοι με ρωτούν για τα αποτελέσματα της Κύπρου στις διάφορες διεθνείς έρευνες. Αν πράγματι οι μαθητές μας έχουν τραγικές επιδόσεις, αν όλα όσα λέγονται είναι υπερβολικά, αν οι έρευνες αυτές είναι μακριά από την κυπριακή πραγματικότητα, και ως εκ τούτου δεν είναι αντιπροσωπευτικές, αν τα εργαλεία μέτρησης είναι έγκυρα, αν τα αποτελέσματα είναι αξιόπιστα, και πολλά άλλα. 

Επειδή το θέμα με απασχολεί ιδιαίτερα τον καιρό αυτό, στο πλαίσιο μιας δικής μου έρευνας σχετικά με τα μαθησιακά αποτελέσματα, σας παρουσιάζω πιο κάτω, σε πολύ γενικές γραμμές, τα αποτελέσματα των Κυπρίων μαθητών στις έρευνες TIMSS και PISΑ, διαχρονικά. Το ότι σήμερα είναι Τρίτη και 13, είναι εντελώς τυχαίο! ;)



Έρευνα TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Η έρευνα TIMSS είναι μια διεθνής έρευνα για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, που διοργανώνεται από τη Διεθνή Ένωση για την Αξιολόγηση των Μαθητικών Επιδόσεων (ΙΕΑ). Διεξάγεται από το 1987, κάθε τέσσερα χρόνια, με δείγμα μαθητές Δ΄ Δημοτικού, Β΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου από διάφορες χώρες σε όλο τον κόσμο. Η Κύπρος μετρά τέσσερις συνεχόμενες  συμμετοχές της Β΄ Γυμνασίου, από το 1995 μέχρι το 2007, το Δημοτικό συμμετείχε τρεις φορές (1995, 2003, 2015), ενώ οι Κύπριοι μαθητές της Γ΄ Λυκείου δεν συμμετείχαν ποτέ στη συγκεκριμένη έρευνα. Τα αποτελέσματα των μαθητών της Κύπρου στην έρευνα TIMSS δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, αφού, με εξαίρεση το 2003 (Μαθηματικά Δ΄ Δημοτικού), βρίσκονται μόνιμα κάτω από τον διεθνή μέσο όρο, τόσο στα Μαθηματικά όσο και στην Επιστήμη.

Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται συνοπτικά στους πίνακες 1 και 2 (τα αποτελέσματα της TIMSS 2015 θα ανακοινωθούν τον Μάρτη του 2016):







Έρευνα PISA (Programme for International Student Assessment). Η έρευνα διοργανώνεται από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και αξιολογεί τον βαθμό στον οποίο οι 15χρονοι μαθητές, που βρίσκονται στο τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, έχουν κατακτήσει γνώσεις και δεξιότητες που είναι ουσιαστικές για την αντιμετώπιση των προκλήσεων στην καθημερινή τους ζωή, και που επαρκούν για την πλήρη ένταξη και την ενεργό συμμετοχή τους στις σύγχρονες κοινωνίες. Διεξάγεται από το 2000, κάθε τρία χρόνια, και η Κύπρος συμμετείχε σε αυτήν το 2012 και το 2015. Τα αποτελέσματα της έρευνας που έγινε το 2015 θα δημοσιευτούν στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς 2016. Όσον αφορά στην έρευνα του 2012, τα αποτελέσματα για την Κύπρο έδειξαν τα ακόλουθα:

Μαθηματικά. Η Κύπρος κατατάγηκε στην 46η θέση, σε σύνολο 65 χωρών, με μέσο όρο 440, χαμηλότερο από τον διεθνή μέσο όρο (494). Ποσοστό 42% των μαθητών βρίσκεται κάτω από το επίπεδο 2 (βασικό επίπεδο εγγραμματισμού), ενώ ποσοστό 3,7% βρίσκεται στα δύο ανώτερα επίπεδα, 5 και 6. Δεν υπήρχαν στατιστικά σημαντικές διαφορές με την Τουρκία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.

Κατανόηση Κειμένου. Η Κύπρος κατατάγηκε στην 44η θέση, με μέσο όρο 449, χαμηλότερο από τον διεθνή μέσο όρο (496). Ποσοστό 32,8% των μαθητών βρίσκεται κάτω από το επίπεδο 2 (βασικό επίπεδο), ενώ ποσοστό 4% βρίσκεται στα δύο ανώτερα επίπεδα (5 και 6). Δεν υπήρχαν στατιστικά σημαντικές διαφορές με τη Σερβία.

Φυσικές Επιστήμες. Η Κύπρος κατατάγηκε στην 50ή θέση, με μέσο όρο 438, χαμηλότερο από τον διεθνή μέσο όρο (501). Ποσοστό 38,1% των μαθητών βρίσκεται κάτω από το επίπεδο 2, ενώ ποσοστό 2% βρίσκεται στα δύο ανώτερα επίπεδα (5 και 6). Δεν υπήρχαν στατιστικά σημαντικές διαφορές με τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.

Σε πλήρη αντίθεση με τα πιο πάνω, και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Eurostat (2015), το 2011 η Κύπρος κατέλαβε τη δεύτερη θέση, μετά από τη Δανία, όσον αφορά στις δημόσιες δαπάνες για την Εκπαίδευση, σε ποσοστό του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, το 2011 το ποσοστό αυτό έφτασε το 7,9%, την ίδια στιγμή που ο μέσος όρος στην Ευρώπη ήταν 5,4% και στην Αμερική 5,1%. 

Πηγή: Νικολαϊδου (2015)


Εσείς τι πιστεύετε για τα αποτελέσματα των Κυπρίων μαθητών στις διεθνείς έρευνες;



4 σχόλια :

  1. Με τέτοια μυαλά και νοοτροπία που κουβαλούμε ως λαός δεν θα μπορούσαμε να πάρουμε καλύτερη θέση ή βαθμολογία. Και εις ανώτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @Ανώνυμος

    Καλά, θέλεις να πεις ότι εσύ πιστεύεις στην εγκυρότητα αυτών των ερευνών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Anonymous2

    Και αξιοπιστία και εγκυρότητα διακρίνει τις έρευνες. Τα δεδομένα είναι εκεί, και δείχνουν ότι οι Κύπριοι μαθητές έχουν από πολύ μέτρια μέχρι χαμηλά αποτελέσματα στα εξεταζόμενα αντικείμενα. Ως εκπαιδευτικός, πιστεύω ότι τα ίδια αποτελέσματα θα παρουσίαζαν σε κάθε σταθμισμένο δοκίμιο που θα κατασκεύαζε κάποιος γνώστης του Αναλυτικού μας Προγράμματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χμ... Δέστε και αυτό: Πριν λίγες μέρες, ένας άντρας και μία γυναίκα από την Ιαπωνία εγκατέλειψαν το παιδί τους για λίγο μέσα στο δάσος για τιμωρία, γιατί πετούσε πέτρες στα αυτοκίνητα που περνούσαν. Το παιδί βρέθηκε σώο, ύστερα από μια βδομάδα. Στους γονείς δεν απαγγέλθηκαν κατηγορίες. Η είδηση εδώ: Εξιτήριο για τον επτάχρονο που άφησαν οι γονείς του στο δάσος

    Συνειρμός: Σκέψου να τα έκανε θάλασσα στην TIMSS ο μικρός! Θα κατέληγε σε ... κρεματόριο και οι γονείς θα είχαν και δίκαιο! Άντε τώρα να κάνεις έρευνα για να ανακαλύψεις τους λόγους επιτυχίας των ασιατικών χωρών!

    Υ.Γ. Οκ, είναι υπερβολικό αυτό που γράφω στο τέλος. Οι λόγοι επιτυχίας δεν εξηγούνται έτσι απλά και απλοϊκά. Παρόλ' αυτά, το κοινωνικό σύστημα των χωρών αυτών, που διαφέρει εντελώς από το δικό μας, παίζει και αυτό τον δικό του ρόλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή